• about this site
  • links
  • fantom
  • antonykok.nl
  • fleursdumal.nl
  •        HOME  


    ‘Antony Kok had me te pakken’ vertelde Kees Verwey

    Antony Kok (1882 – 1969)

    Antony Kok, was met Theo van Doesburg en Piet Mondriaan oprichter en medewerker van het avant-gardistische kunsttijdschrift De Stijl (1917 – 1932). Hij was vooral actief als dichter en schrijver van aforismen.

    Kees Verwey (1900 -1995)

    Tijdens zijn leven, dat bijna een eeuw beslaat, maakte de kunstenaar verschillende ontwikkelingen in de schilderkunst mee. Al op jonge leeftijd kwam hij in aanraking met het werk van George Breitner en Floris Verster. Ook werd hij beïnvloed door Franse (post-)impressionisten en later door de moderne kunst van o.a. Karel Appel en Pablo Picasso. Omringd door de kunst van zijn idolen wordt in deze nieuwe tentoonstelling de enorme vaardigheid en veelzijdigheid van de schilder Verwey duidelijk.

    Na hun ontmoeting (in Haarlem in 1953) verklaarde Kees Verwey:

    ‘Antony Kok had me te pakken. Ruim een jaar ben ik met die ene man bezig geweest. Je zou zeggen dat zoiets ondenkbaar is, maar ik kon niet buiten de visie op die man. Het was een proces dat niet meer kon worden tegengehouden. Ik heb hem er wel eens over ondervraagd, toen zei hij: maar jij hebt die tekeningen niet gemaakt, ik heb ze gemaakt.’

    In het eerste jaren van hun kennismaking maakte Verwey meer dan 30 portretten van Kok. De eerste serie zou begin jaren vijftig worden tentoongesteld in Amsterdam, Rotterdam en Haarlem. In 1955 was de serie uitgegroeid tot 40×1 en in Eindhoven te zien.

    Lees meer over Kees Verwey, zijn vrienden en favoriete kunstenaars, zoals Karel Appel, Pablo Picasso, Edouard Vuillard, Floris Verster en Antony Kok in de bij de tentoonstelling verschenen publicatie:

    Kees Verwey

    en zijn idolen

    Dordrechts Museum

    2019

    ISBN 978-90-71722-30-1

    Redactie: Laura van den Hout, Judith Spijksma, Linda Janssen

    Publicatie ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Kees Verwey en zijn idolen’, die van 14 juli 2019 tot en met 5 januari 2020 plaatsvindt in het Dordrechts Museum. De tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met Stichting Kees Verwey.

    I N H O U D

    6
    Max van Rooy
    Portretten als stillevens en het atelier als goudmijn

    12
    Karlijn de Jong
    De moeder van de moderne kunst
    Kees Verwey en De Onafhankelijken

    22
    Tijdlijn

    26
    Barbara Collé
    Kijk ik naar de een, dan vlamt de ander
    Over kleurenparen in Moeders theetafel en Het gele jakje van Kees Verwey, en Stilleven met boeken van Henri Frédéric Boot

    34
    Iduna Paalman
    Sigaretje

    36
    Ester Naomi Perquin
    Bes

    38
    Maartje Smits
    Door je kind getekend

    40
    Maarten Buser
    Pirouettes draaien op een idee
    Kees Verwey en de literatuur

    46
    Jorne Vriens
    Gekoesterde intimiteit

    50
    Max van Rooy
    De onderzoekende kracht van het kijken

    54
    Sascha Broeders
    De kunstenaar en de museumdirecteur
    Kees Verwey volgens Jup de Groot, voormalig directeur van het Dordrechts Museum

    56
    Hanneke van Kempen en Jef van Kempen
    ‘Antony Kok had me te pakken’

    66
    Sandra Kisters
    Het atelier van Kees Verwey – een kristal met vele facetten

    75
    Biografieën

    76
    Colofon

    Tentoonstelling van 6 juli 2019 t/m 5 januari 2020
    Kees Verwey en zijn idolen
    Over Karel Appel, Pablo Picasso, Edouard Vuillard, Floris Verster, Antony Kok e.a.

    Dordrechts Museum
    Museumstraat 40, Dordrecht
    3311 XP Dordrecht
    www.dordrechtsmuseum.nl

    ‘Antony Kok had me te pakken’ sprak Kees Verwey
    from: fleursdumal.nl magazine

    Tags: Book News, – Book Stories, Antony Kok, Literature News, DADA, De Stijl, Exhibition Archive, Hanneke van Kempen, Jef van Kempen, Kees Verwey, Kok, Antony, Piet Mondriaan, Theo van Doesburg

    Museum of Lost Concepts | 11:07 pm | augustus 24, 2019 | B I O G R A P H Y,B O O K S,Kempen, Jef van,N E W S,P R O S E

    Previous and Next Entry

    «

    MUSEUM OF LOST CONCEPTS